2009. október 26., hétfő

Divattörténeti tanulmánymunkák uniszex témában #3

Nagy Tímea


Androgün a divatban:
AndrogünA szó eredeti jelentése kétnemű. Az ókori mítosz szerint az ember eredetileg egynemű volt, ereje hatalmas volt, gondolkodása pedig nagyratörő, az istenek azonban nem nézték jó szemmel a tetteit, ezért úgy döntöttek, hogy kettévágják az egynemű lényeket. Így lett férfi és nő, akik egész életükben a másik felüket keresik a világban. A divatvilág szótárában már nyoma sincs az ókori romantikus mítosznak, az androgün kifejezés a betegesen vékony, nőies idomok nélküli nőt jelenti, vagy éppen fordítva, olyan férfit takar, akinél a tipikusan férfias vonások csak nyomokban lelhetőek fel. Az androgün nők sokszor nemcsak kinézetükben, de mentalitásukban és öltözködésükben is inkább hasonlítanak férfitársaikra, ezért hozzájuk legközelebb a mostanában divatos maszkulin vonal áll. Ezzel szemben az androgrün férfiak számos feminin vonást hordoznak magukon, ami sokszor csakúgy, mint az androgün nőknél, a ruházkodásukban is kiütközik.

Pierre Cardin
1922. július 7-én született San Biagio di Callalta-ban, Olaszországban. 1944-ben, a háború után Párizsba költözött. Rajzoló lett a Paquin divatháznál, Christian Diornak dolgozhatott, és a New Look kollekcióba kreált öltözékeket. 1949-ben megalkotta saját divatházát. A női divatot elegánsabbá, testhezállóbbá tette, mégis a férfiak ruhájának forradalmasítójaként tartották számon. Ő volt az első tervező, aki a japán piac felé fordult. ’62-ben bevezette a space age look irányvonalát. Merev, rövid tunikák, sisak, védőszemüveg használata jellemezték a kollekciót. ’66 környékén találta ki az unisex darabok divatját, de ez akkor még nem igazán terjedt el.

1970. óta az Espace Pierre Cardin Theatre tulajdonosa, ami színház, kiállító terem és vendéglátóegység egyszerre. A Pierre Cardin Társaság igazgatója, és Maxim étterem- és szálloda lánca világ számos nagyvárosában működik nevét használva, valamint virágokat, csokoládét és borokat is forgalmaz.


Giorgio Armani
Giorgio Armani 1934-ben, az olaszországi Piacenzában látta meg a napvilágot. Tervező karrierje csak akkor indulhatott el, mikor a férfiruha készítő mesterhez, Nino Cerrutihoz csatlakozott. Saját vállalkozását, barátjával, Galeottival közösen 1970-ben indította, akivel öt éven keresztül olyan megrendelőknek dolgoztak, mint Emanuel Ungaro vagy a firenzei konfekciós házak. Armani első férfi kollekciójának bemutatójára 1974-ben került sor, 1975-ben már márkaként is megjelent a piacon a Giorgo Armani Company, 1976-ban pedig megszületett az Armani női vonala.

Stílusát tekintve Armani a férfiszabászat elemeit felhasználva, tudta, hogyan lehet szexissé tenni egy női zakót. A hagyományosan szabott női blézereket megszabadította a rögbisekre emlékeztető válltömésektől, a hetvenes évek végétől ruhái a felfelé törekvő emberek kötelező öltözékeivé lettek. Míg a nőket androgün („kétnemű ember”) külsővel, modern eleganciával ruházta fel, a férfiak laza öltönyeit, semleges és bézs színű zakóit imádták.Armani ruhakölteményein túl, kozmetikumokon, szállodákon, kávéházakon és egyéb kiegészítőkön függ a híres Armani logó. Mára Ralph Lauren után Armani a második legnagyobb divatguru és márkanév, mely évente kb. két milliárd dollár bevételt produkál, termékeit pedig több mint harminc országban terjeszti.



1 megjegyzés:

  1. Nadrágszerep, szoknyaszerep

    Tök furcsa. Ha egy nőt férfiöltönybe bújtatnak, a férfiak szexisnek tartják. Emlékeztek még a 9 és fél hétből Kim Basinger öltönyére? Vagy Demi Moore testre festett öltönyére Annie Leibovitz fotóján? Ha egy férfi vesz fel női ruhát, vicces lesz. Pedig egykor Shakespeare színházában elfogadott volt, a kabuki színpadán ma is természetes, hogy minden szerepet férfiak alakítanak. Nincs igazság!

    VálaszTörlés