Nagy Tímea
Androgün a divatban:
AndrogünA szó eredeti jelentése kétnemű. Az ókori mítosz szerint az ember eredetileg egynemű volt, ereje hatalmas volt, gondolkodása pedig nagyratörő, az istenek azonban nem nézték jó szemmel a tetteit, ezért úgy döntöttek, hogy kettévágják az egynemű lényeket. Így lett férfi és nő, akik egész életükben a másik felüket keresik a világban. A divatvilág szótárában már nyoma sincs az ókori romantikus mítosznak, az androgün kifejezés a betegesen vékony, nőies idomok nélküli nőt jelenti, vagy éppen fordítva, olyan férfit takar, akinél a tipikusan férfias vonások csak nyomokban lelhetőek fel. Az androgün nők sokszor nemcsak kinézetükben, de mentalitásukban és öltözködésükben is inkább hasonlítanak férfitársaikra, ezért hozzájuk legközelebb a mostanában divatos maszkulin vonal áll. Ezzel szemben az androgrün férfiak számos feminin vonást hordoznak magukon, ami sokszor csakúgy, mint az androgün nőknél, a ruházkodásukban is kiütközik.
Pierre Cardin
1922. július 7-én született San Biagio di Callalta-ban, Olaszországban. 1944-ben, a háború után Párizsba költözött. Rajzoló lett a Paquin divatháznál, Christian Diornak dolgozhatott, és a New Look kollekcióba kreált öltözékeket. 1949-ben megalkotta saját divatházát. A női divatot elegánsabbá, testhezállóbbá tette, mégis a férfiak ruhájának forradalmasítójaként tartották számon. Ő volt az első tervező, aki a japán piac felé fordult. ’62-ben bevezette a space age look irányvonalát. Merev, rövid tunikák, sisak, védőszemüveg használata jellemezték a kollekciót. ’66 környékén találta ki az unisex darabok divatját, de ez akkor még nem igazán terjedt el.
AndrogünA szó eredeti jelentése kétnemű. Az ókori mítosz szerint az ember eredetileg egynemű volt, ereje hatalmas volt, gondolkodása pedig nagyratörő, az istenek azonban nem nézték jó szemmel a tetteit, ezért úgy döntöttek, hogy kettévágják az egynemű lényeket. Így lett férfi és nő, akik egész életükben a másik felüket keresik a világban. A divatvilág szótárában már nyoma sincs az ókori romantikus mítosznak, az androgün kifejezés a betegesen vékony, nőies idomok nélküli nőt jelenti, vagy éppen fordítva, olyan férfit takar, akinél a tipikusan férfias vonások csak nyomokban lelhetőek fel. Az androgün nők sokszor nemcsak kinézetükben, de mentalitásukban és öltözködésükben is inkább hasonlítanak férfitársaikra, ezért hozzájuk legközelebb a mostanában divatos maszkulin vonal áll. Ezzel szemben az androgrün férfiak számos feminin vonást hordoznak magukon, ami sokszor csakúgy, mint az androgün nőknél, a ruházkodásukban is kiütközik.
Pierre Cardin
1922. július 7-én született San Biagio di Callalta-ban, Olaszországban. 1944-ben, a háború után Párizsba költözött. Rajzoló lett a Paquin divatháznál, Christian Diornak dolgozhatott, és a New Look kollekcióba kreált öltözékeket. 1949-ben megalkotta saját divatházát. A női divatot elegánsabbá, testhezállóbbá tette, mégis a férfiak ruhájának forradalmasítójaként tartották számon. Ő volt az első tervező, aki a japán piac felé fordult. ’62-ben bevezette a space age look irányvonalát. Merev, rövid tunikák, sisak, védőszemüveg használata jellemezték a kollekciót. ’66 környékén találta ki az unisex darabok divatját, de ez akkor még nem igazán terjedt el.
1970. óta az Espace Pierre Cardin Theatre tulajdonosa, ami színház, kiállító terem és vendéglátóegység egyszerre. A Pierre Cardin Társaság igazgatója, és Maxim étterem- és szálloda lánca világ számos nagyvárosában működik nevét használva, valamint virágokat, csokoládét és borokat is forgalmaz.
Giorgio Armani
Giorgio Armani 1934-ben, az olaszországi Piacenzában látta meg a napvilágot. Tervező karrierje csak akkor indulhatott el, mikor a férfiruha készítő mesterhez, Nino Cerrutihoz csatlakozott. Saját vállalkozását, barátjával, Galeottival közösen 1970-ben indította, akivel öt éven keresztül olyan megrendelőknek dolgoztak, mint Emanuel Ungaro vagy a firenzei konfekciós házak. Armani első férfi kollekciójának bemutatójára 1974-ben került sor, 1975-ben már márkaként is megjelent a piacon a Giorgo Armani Company, 1976-ban pedig megszületett az Armani női vonala.
Stílusát tekintve Armani a férfiszabászat elemeit felhasználva, tudta, hogyan lehet szexissé tenni egy női zakót. A hagyományosan szabott női blézereket megszabadította a rögbisekre emlékeztető válltömésektől, a hetvenes évek végétől ruhái a felfelé törekvő emberek kötelező öltözékeivé lettek. Míg a nőket androgün („kétnemű ember”) külsővel, modern eleganciával ruházta fel, a férfiak laza öltönyeit, semleges és bézs színű zakóit imádták.Armani ruhakölteményein túl, kozmetikumokon, szállodákon, kávéházakon és egyéb kiegészítőkön függ a híres Armani logó. Mára Ralph Lauren után Armani a második legnagyobb divatguru és márkanév, mely évente kb. két milliárd dollár bevételt produkál, termékeit pedig több mint harminc országban terjeszti.
Nadrágszerep, szoknyaszerep
VálaszTörlésTök furcsa. Ha egy nőt férfiöltönybe bújtatnak, a férfiak szexisnek tartják. Emlékeztek még a 9 és fél hétből Kim Basinger öltönyére? Vagy Demi Moore testre festett öltönyére Annie Leibovitz fotóján? Ha egy férfi vesz fel női ruhát, vicces lesz. Pedig egykor Shakespeare színházában elfogadott volt, a kabuki színpadán ma is természetes, hogy minden szerepet férfiak alakítanak. Nincs igazság!